KLIK LA

Thursday, March 3, 2011

BHG. 10 RAHSIA ALAM RAHIM: MINGGU KE-33 hingga MINGGU KE-36

MINGGU KE -33
Minggu ke-33, bayi kita telah memiliki rupa parasnya yang tersendiri. Rupa inilah nanti yang bakal puan lihat apabila dia lahir kelak. Malah, bayi kita juga sudah boleh membezakan antara terang dengan gelap. Sebagai ibu, inilah masanya puan perlu mendapatkan seberapa bayak rehat yang boleh. Cubalah berbaring sebentar pada waktu tengahari kerana puan mungkin penat ekoran membawa perut yang membesar.
Kepala bayi sudah menghala ke bawah dalam rahim. Tulang tempurungnya kepalanya masih mudah dilenturkan dan belum sempurna bersambung,menjadikannya mudah keluar dari saluran peranakan.
http://arabiaenglish.babycenter.com/i/devel/fetaldev33.jpg
Posisi bayi minggu ke-33

MINGGU KE-34
Minggu ke-34, kedudukan bayi pada ketika ini telah betul-betul berada pada pintu rahim. Panjang bayi kira-kira 40.5 cm. Sekarang bayi puan telah terbentuk dengan sempurna dan badannya juga sudah seimbang. Masa ini lemak semakin terkumpul dengan pesatnya di bawah kulit bayi. Jadi bayi kelihatan agak tembam.

MINGGU KE- 35
Minggu ke-35 pula, akan berlaku perubahan pada diri puan. Puan akan merasai kesukaran untuk bernafas, membuang air kecil dengan lebih kerap dan seringkali tidak dapat mengawal air kencing apabila terbatuk, bersin, atau tertawa dengan kuat. Manakala garisan gelap yang mengarah ke bawah perut sudah menjadi lebih ketara dan menonjol. Puan perlu melakukan beberapa senaman termasuklah senaman pelvik untuk menguatkan rahim.
.....TAHUKAH ANDA......
Majoriti bayi yang lahir pada usia 35 minggu adalah sihat dan bebas daripada sebarang masalah utama. Paru-paru bayi sudah sempurna terbentuk dan sebarang masalah pernafasan mudah dirawat.


MINGGU KE-36
Bagi mereka yang bekerja, minggu ke-36 pula sewajarnya sudah mengambil cuti dan berehat di rumah. Puan perlu mengelakkan keletihan dan kelesuan. Senantiasa angkat kaki dan letakkan di atas bantal ataupun objek tinggi untuk mengelakkan urat timbul atau “varicose vein” dan bengkak kaki. Bayi pada masa ini sudah membesar dan saiznya memenuhi ruang uterus puan pada ketika ini. Puan akan berasa perut puan begitu penuh, sarat dan sukar untuk membuat sebarang pergerakan.
http://fitbell.com/wp-content/themes/arthemia/scripts/timthumb.php?src=/wp-content/uploads/2010/06/exercise-for-pregnant.jpg&w=150&h=150&zc=1&q=100
 Senaman untuk wanita mengandung


No comments:

JOM BORAK


Chat Box

PENAJA BLOG INI

DeSIgn ARt's GaDis KaMPuNg