KLIK LA

Friday, August 10, 2012

RESEPI: POPIA BERSALUT NESTUM

Salam semua,
Hari nie GK nak kongsi resepi yang memang wajib GK akan buat bila menjelang Syawal..
Selalu GK buat biskut nie 3 @ 4 hari sebelum Syawal takut masuk angin pastu jadi kureng rangup (sebab ramai "tentera" kecil yang suka sangat makan biskut nie tapi malas nak tutup balang rapat-rapat)..
Terus terang GK nak bagitau ni la resepi yang mudah giler nak buat, sebab resepi dia simple je..
Tapi kita cuma perlu tahap kesabaran yang tinggi sikit untuk menggulung ye...(sakit juga la tulang belakang dok membongkok gulung kulit popia)

Ok jom kita tengok bahan-bahan dia:

BAHAN-BAHAN:

  • 1 bungkus kulit popia (50 helai).
  • 1 1/2 cawan Nestum.
  • 1/2 cawan susu tepung ATAU korang boleh guna serbuk horlicks.
  • 1/2 cawan gula ( boleh tambah ikut suka)*
  • Tepung gandum untuk melekatkan kulit- (korang bancuh tepung tue dengan air sebagai gam popia)
  • Minyak untuk menggoreng
  • Sedikit garam-(lebih kurang secunit je nak bagi rasa masin2 sikit..tak nak bubuh pun takpe)

CARA MEMBUAT:
  • Ambik sekeping kulit popia gulung dengan menggunakan chop stick kalau tak de straw pun boleh kalau tak de juga guna lidi bunga telur tue..
  • Korang gulung kulit popia tue ye..pastu hujung kulit popia tue gam dengan bancuhan tepung gandum tue.
  • Selepas dah siap gulung korang gunting popia tue ye..
  • Dah siap gunting baru boleh goreng- kalau boleh jangan sampai garing nak kehitam sangat biar nampak kekuningan nanti bila salut nestum baru nampak cantik.
Cara nak buat adunan nestum:
  • Korang ambik blender pastu blend nestum+susu tepung+gula+garam = kasi halus dan gebu
Sedikit tips nak biskut ne:
  • Masa korang nak guna kulit popia tue jauhkan dari kipas angin nanti kulit popia akan menjadi cepat kering dan  keras.
  • GK selalu akan keluarkan kulit popia sikit demi sedikit- ambik dari 10 keping dulu baki simpan dalam peti ais..dah siap gulung baru buka peti ais ambik lagi (ini untuk mengelakkan kulit popia jadi keras pastu payah nak gulung)
  • Goreng dengan minyak yang betul2 panas tapi jangan lama sangat dalam 5 minit je..sebab kulit popia tue nipis dan rangup
  • Kalau nak lagi sedap nak nestum tue menyerap masuk ke dalam kulit popia tue korang gunting menyerong.
  • Biarkan sejuk dulu baru salut dengan adunan nestum.
NOTA KAKI:
Korang boleh dapat anggaran 200 biji kalau guna resepi nie..

11 comments:

StarPrincess said...

wah, popia nestum....sedap....tp malas la sangat...disebabkan membe minta buat, so, kena la berjuang...guna resipi awk yer... ^_^

Rosnani abdul rashid said...

Esok nak buat

Eyma Balkish said...

Dah cuba buat..sedap sgt..

A'AN BARNEY said...

guna resepi akak ya ^^

Anonymous said...

Boleh x guna nesvita?? Kn dlm 2 da ad susu gula n nestum..^,^

lovelivestrong said...

Pheww...br hbs wt popia nestum ikut resipi ni. Tp xtry lg sdap ke x..pose..hehe. tq tuan tanah.. senang je rupanya..♡♡

lovelivestrong said...

Pheww...br hbs wt popia nestum ikut resipi ni. Tp xtry lg sdap ke x..pose..hehe. tq tuan tanah.. senang je rupanya..♡♡

Ayudiros Seri Ct said...

Kalau guna susu tepung...brand ape yg sedap?

Ayudiros Seri Ct said...

Kalau guna susu tepung...brand ape yg sedap?

WAHIDA TALIB said...

Sis kalau glung n potong msuk pti bleh tak?biasa kalo popia glung buat mcm tu.dkat raye br greng...

Sha My heart said...

Ala, susu tepung xde. Eh, ada! Ada susu tepung yang berbaki.
Ok, nak cuba buat la malam nanti. Tak sabar nak buat ni, sedap. sha suka benda ranggup2 ni.

JOM BORAK


Chat Box

PENAJA BLOG INI

DeSIgn ARt's GaDis KaMPuNg