KLIK LA

Friday, July 18, 2014

RESEPI: LAKSA THAI

Sabtu lepas GK berkesempatan buah laksa kuah lemak...
Sebenarnya setiap hari GK pusing semua pasar Ramadan sekitar perlis nak cari laksa thai atau kami panggil laksa kuah lemak yang tak pedas...

Kali pertama beli laksa kuah lemak ni kat pasar Ramadan Mata Ayer...Rasa sedap juga tapi yang slack masin...GK terpaksa tambah air...
hari berikutnya pi beli pasar ramadan ngulang, pastu pasar ramadan jejawi, pasar ramadan sekolah sains dan pendek kata semua pasar ramadan GK cari yang tak pedas punye sebab anak sulung GK umur 3 tahun dia suka sunggguh makan...tapi bila suap kena yang pedas terus dia reject...

Tapi masa beli laksa kuah lemak ni kat pasar ramadan kuala perlis barulah jumpa kuah laksa lemak yang sedap...pandai akak ni..dia buat dua versi ...ada versi pedas dan ada versi tak pedas...

GK beli yang tak pedas...bila buka bagi dia makan...subahanallah dia makan sunggguh...siap bertambah juga la..tapi sayangnya GK hanya beli sebungkus je...pastu keesokan GK decide nak buat sendiri la laksa kuah lemak ni...

GK search internet cari resepi..alhamdulilah jumpa resepi kat my.respi...thanks you kak rosnani...resepi anda memang menjadi...
Yang paling tak disangka kak ipar GK yang memang asal orang siam tu turut membantu..maka terhasil lah LAKSA KUAH LEMAK THAI...


Ok mai nak bagi resepi kot-kot korang lak nak try...
Bahan-bahan ( sajian 8-10 org )
  • 1 paket laksa kering (rebus & toskan)
  • 1 kg ikan sardin/kembung/selar (rebus, asingkan isi)
  • 1 biji kelapa (perah dlm 7-8 cawan santan)
  • 8-10 helai daun limau(mayang halus)
  • 1 1/2 labu bwg besar (potong 8 bhgn=besar2)
Bahan utk kisar
  • 1kg isi ikan yg diasingkan tadi
  • 5 btg cili padi merah
  • 1 sudu teh lada hitam
  • 2 inci kunyit hidup
  • 2 inci lengkuas
  • 2 btg serai
  • 1 inci halia
Bahan ulam  :
  • 7-8 ulas bawang putih (potong nipis2, goreng bersama sedkit minyak sampai perang-ini wajib nih utk ulam)
  • kacang panjang=potong nipis2(pilihan)
  • timun diracik(pilihan)
  • kobis =mayang halus(pilihan)
  • taugeh (pilihan)
  • Sawi jeruk - hiris nipis (pilihan)

Cara-cara:
  1. Campur semua bahan blender dgn santan & bwg besar, masak dgn api sederhana. Bila menggelegak, masukkan daun limau purut dimayang tadi. masukkan garam & aji.
  2. Lepas tu biarkan kuah dia surut sikit(pekat) dlm 1/2 inci. Lepas tu timbang rasa masin manis, lemak..
  3. NOTE: terluper plak, resepi asal ade serbuk cili. Korang leh buat sindri jerk..basuh cili kering, lap dgn kain bersih. goreng tanpa minyak atas api perlahan sampai nampak agak garing. Jgn sampai hangus, biler dah agak sejuk, korang blend hancur sampai jadi serbuk.(ini utk yang tahan pedas ajer)

4 comments:

Azraa Lyana said...

Rindu nya perlis.laksa siam. Bihun sup siam.. kt perlis ja ada..

Azraa Lyana said...

Rindu nya perlis.laksa siam. Bihun sup siam.. kt perlis ja ada..

nurfaizah abd rahman said...

Bawang tu diblender sekali ke

miSz tUna said...

Ada letak asam gelugor tak?

JOM BORAK


Chat Box

PENAJA BLOG INI

DeSIgn ARt's GaDis KaMPuNg