KLIK LA

Wednesday, November 28, 2012

WAJIB KE LETAK MAS KAHWIN MAHAL-MAHAL?

Alam rumah tangga memang suatu alam yang membahagiakan..sebelum melangkah kaki ke alam itu kita mesti diakad nikah terlebih dahulu..didalam pernikahan wajib ada wali, 2 orang saksi, pengantin perempuan dan pengantin lelaki..

Pengantin lelaki wajib memberikan pengantin perempuan Mahar Mas Kahwin..wajib atas suami dengan sebab nikah memberikan satu hadiah kepada isterinya samada pemberian berupa wang tunai atau harta benda..
Tapi dalam islam tak diWAJIBkan letak mahar yang mahal-mahal dan menyusahkan pengantin lelaki..biarlah berpatutan dan pihak suami mampu untuk sediakan..trend orang sekarang nak letak mas kawin ikut tarikh lahir..buatnya lahir 30.12.1984 jenuh la lelaki tue nak sediakan duit RM30,1219.84..Mau tergeliat lidah nak menyebutnya..

Dari Aisyah r.a bahawasanya Rasuulah s.a.w te;ah bersabda:
Sesunggunya sebesar-besar keberkatan nikah itu ialah sederhana perbelanjaannya (mas kahwin).

Imam Ahmad pernah meriwayatkan bahawasnya mas kshwin tue bukan nilai harga diri isteri dan bukan pula harga jual beli...sebaliknya mas kawin merupakan pemberian pertama dan julang-julang kali dari seorang suami diberikan kepada aseorang isteri dengan perasaan penuh kasih sayang dan tanda cinta yang sejati 

Mas kahwin ini tak semestinya berbentuk wang ringgit, emas atau perak...korang boleh je nak bagi mas kawin dalam bentuk pakaian, makanan dan sebagainya.. Zaman nabi s.a.w dulu ada hamba Allah pernah bagi mas kahwin dalam bentuk mengajar dan menulis atau membaca Al-Quran.

NOTA KAKI:
Sesungguhnya sebesar-besar keberkatan nikah itu sederhana perbelanjaan (mas kahwin)

No comments:

JOM BORAK


Chat Box

PENAJA BLOG INI

DeSIgn ARt's GaDis KaMPuNg