KLIK LA

Tuesday, October 30, 2012

SUAMI TIDAK MEMBERI NAFKAH

WAJARKAH seorang suami tidak memberi nafkah kepada isterinya dengan alasan isteri bekerja?

FATONAH,
Pulau Pinang

PERKARA di atas tidak wajar berlaku. Islam sudah menetapkan kewajipan suami menyediakan nafkah kepada isteri dan anak dalam bentuk makanan dan minuman, tempat kediaman, pakaian dan perubatan.

Pengecualian hanya kepada isteri nusyuz atau anak sudah baligh dan mampu bekerja. Bagaimanapun, dalam menentukan kadar nafkah, ia bergantung kepada kemampuan suami.
Islam menyuruh suami bekerja untuk menanggung isteri ketika tempoh perkahwinan.
Isteri pula tidak wajib bekerja. Seorang isteri hanya bertanggungjawab mengurus keluarga, mendidik anak dan melayan suami.

Apabila ingin bekerja, isteri perlu mendapat keizinan suami dan pekerjaan mestilah yang baik, halal dan sesuai dengan ciri wanita dan taraf pendidikannya.
Isteri pula perlu bersungguh-sungguh mematuhi hukum Islam ketika di luar rumah dan waktu bekerja. Selain itu, suami tidak boleh menyekat isteri bekerja apabila sudah ditetapkan kerja sebagai syarat ketika pernikahan.

Bagaimanapun, suami boleh meminta isteri berhenti bekerja untuk kepentingan keluarga dan anak walaupun ada syarat bekerja sebelum ini. Islam juga tidak membenarkan suami mensyaratkan isteri berkongsi pendapatannya dengan suami apabila bekerja.

Islam membenarkan adanya persefahaman antara suami isteri dalam berkongsi hasil pendapatan dan pengurusan kewangan antara kedua-dua mereka. Ia dibuat tanpa paksaan dan kerelaan isteri. Dengan kata lain, suami tidak boleh lepas tangan dalam memberi nafkah kepada isteri dengan alasan isteri bekerja. Memberi nafkah tetap menjadi tanggungjawab suami.

Mana-mana isteri yang tidak berpuas hati dengan pengabaian nafkah bolehlah melaporkan aduan kepada pihak berkuasa agama untuk penyelesaian.

No comments:

JOM BORAK


Chat Box

PENAJA BLOG INI

DeSIgn ARt's GaDis KaMPuNg