KLIK LA

Wednesday, September 22, 2010

RESEPI UNTUK COKLAT GANACHE :


Saya ada terjumpa resepi nie dari internet..lupa la ambik dari mana..sebab saya just copy then paste kat word dalam pc saya...masa sebelum posa aritu saya memang giler cari resepi..mai saya kongsi dengan korang...tuan empunya resepi sorry ye saya tak mention kat awak..saya lupa saya ambik kat blog mana tapi yang pasti sumber dia memang dari internet?

RESEPI UNTUK COKLAT GANACHE :

Sukatan biasa digunakan membuat ganache ialah:

300 gm krim pekat/putar
500 gm coklat masakan(cincang halus)
30 gm mentega

Kaedah asas membuat ganache:

1) Cincang coklat masakan kecil-kecil.Masukkan mentega sekali dengan coklat yang sudah dicincang ini.
2) Panaskan krim hingga mendidih. Angkat.
3) Masukkan coklat dalam krim dan kacau hingga coklat cair.
4) Biarkan ia sejuk beberapa jam sebelum digunakan.( Boleh juga teknik double boiling untuk masak coklat ganache ini)

Kek yang dah sejuk baru boleh sapu coklat ganache pada pemukaan atas kek dan lepas tu tabur manik gula dan cokolat M&M untuk mengcantikkan kek korang tue.

No comments:

JOM BORAK


Chat Box

PENAJA BLOG INI

DeSIgn ARt's GaDis KaMPuNg